Bazı pencereler asla açılmamalı... Secret Window (2004)

Modern Korku Sineması

Korku Sözlüğü

YasinKarakaya

16 Aralık 2008

0 Adet Yorum

0

Aslında elbette, “modern korku sineması” dönemden döneme değişecek bir tanım. Burada bahsedilen, Universal ve Hammer stüdyolarının hakimiyetiyle geçen, büyük ölçüde Gotik ağırlıklı korku geleneğinin ardından 60’ların sonunda patlak veren korku sineması anlayışı. Bu anlayış George Romero ile başlamış, 70’lere tamamen hakim olmuş ve 90’lara doğru ufak ufak sahneden çekilmişti.

Romero’nun 1968 tarihli “Night of the Living Dead”i, Universal filmlerinden beri alışılmış şıklıklardan tamamen uzak duran bir filmdi: bu son derece düşük bütçeli film, seyirciye yavaş yavaş yürüyen ve insanların beyinlerini yemek için kıvranan yürüyen ölüleri izletiyordu. Kendi hamlığından da güç alan bu imge insanları öylesine etkiledi ki korku sinemasının gidişatını tek başına değiştirdi.

Sonra Wes Craven’ın vahşi bir tecavüz ve cinayeti (ve onun intikamını) konu alan ve çoğu kişi tarafından katlanılmaz derecede rahatsız edici bulunan “The Last House on the Left”i geldi. Daha sonra da Tobe Hooper’ın 1974’te çektiği, aynı derecede çiğ görünen, öykü gibi bir tasası yokmuş gibi duran sarsıcı, şoke edici “The Texas Chainsaw Massacre”ı. Bu filmlerin ortak noktası, zaten 60’ların sonundan itibaren ciddi bir bölünmenin oluştuğu Amerikan toplumundaki iç sürtüşmeye, toplum içi gerginliğe ve şiddete dikkat çekiyor gibi görünmeleriydi.

Korku sinemasının oturmuş geleneklerinden ve yerleşik estetik anlayışından uzak duran, yeni konulara el atan ve çiğ ve düşük bütçeli de olsa çok farklı görünen bir korku anlayışıydı bu. Daha sonra Craven’ın “The Hills Have Eyes’ı geldi, sonra da Cronenberg’in “Rabid” ve “Shivers” gibi filmleri. Cronenberg’inki gibi bedenin kendisiyle, deformasyon gibi korkularla yoğurulmuş örneklerde bile, bu yeni korku sineması kişinin bilinçaltı kadar toplumsal gerilimlerle ve çatışmalarla da ilgileniyordu. Ancak 80lerde, görsel açıdan aslında bu yönelimin (ve elbette John Carpenter’ın 70 1erin sonunda çektiği “Halloween’in) takipçisi olan “teen slasher” filmlerinin hakimiyetiyle, söz konusu toplumsal bağlam ufak ufak kaybolmaya, her şey biçimin kendisine (başka bir deyişle, artık bir nevi koregorafi gibi ele alınmaya başlamış olan ölümlere) odaklanmaya başlamıştı.

Son bir not olarak, Sam Raimi’nin pek toplumsal kaygılar taşımasa da şiddetin resmedilişi konusunda edepsizlik raddesinde oyunbaz filmlerinin de sık sık dönemin modern korku sinemasının içinde gösterildiği söylenebilir. 80’lerde bu sinema usul usul kayıplara karışsada, bir Clive Barker Öyküsünden uyarlanmış olan “Candyman’in 1992’de modern korku sinemasının toplumsal altyapısını ve başlıca tasalarını şehre taşımak gibi muazzam bir işin altından kalktığını belirtmeli.

10 MODERN KORKU FİLMİ
Night of the Living Dead (1968)
The Last House on the Left (1972)
The Crazies (1973)
The Texas Chainsaw Massacre (1974)
Shivers (1975)
The Hills Have Eyes (1977)
Rabid (1977)
The Evil Dead (1981)
Nightmare on elm street (1984)
Candyman (1992)

Önceki Sonraki

27

Paylaşım

Yazar: Yasin Karakaya

Tüm Yazıları
9 Eylül 1977’de İstanbul’da doğdu. İlkokuldan Üniversiteye kadar ki eğitimini burada tamamladı. Korku filmlerine olan ilgisini ilk defa memleketi Aydın’da ki bir kahvehanede videodan izlediği Elm Sokağında Kabus filmi ile keşfetti. O sıralar 8 yaşındaydı. 80’lerin kanlı video kültürü ile yoğrulan beyni ilerde yapacağı bu site için ilk kıvılcımı çakmıştı bile. Bundan sonraki dönemde korku sineması ile ilgili herşeyle ilgilenmeye başladı. Geniş bir film arşivi ve korku figürleri koleksiyonu yapmaya başladı. 2003 yılında tamamen kendi çabasıyla korkucu.com sitesini kurdu. 5 yıl boyunca kendi yağı ile kavrulmaya çalışsa da pek başarılı olamadı ve bu konuda tıpkı kendisi gibi rahatsız ve inatçı olan Murat Özkan ile tanıştı. İkili 2008 yılında Murat Özkan’a ait olan Gerilimhatti.com sitesi ile korkucu.com’u birleştirme kararı aldı…

YORUM YAZ